Autor Tema: ZNACAJ PRAVILNE ISHRANE  (Pročitano 9237 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Tikica

  • Global Moderator
  • *****
  • Poruke: 4019
  • Pol: Žena
    • ExYu fitness
ZNACAJ PRAVILNE ISHRANE
« poslato: Januar 18, 2007, 12:26:44 posle podne »



Gojaznost i anoreksija su sve veci problem danasnjice. Poslednji podaci pokazuju da se broj gojaznih osoba u poslednoj deceniji povecao do tri puta. Procenjuje se da na svetu ima 1,2 milijarde gojaznih od toga 300 miliona bolesno gojaznih. U Evropi  22% gojaznih su deca, 26% muskarci i 32% zene. Smatra se da je poremecaj ishrane jedan od deset najbitnijih rizika po zdravlje coveka, ujedno i jedan od najpreventabilnijih.
Zna se da je gojaznost povezana odnosno da je znacajan rizik za nastanak dijabetesa tip2, hipertenzije, hiperholesterolemije, koronarne bolesti srca, bolesti zucnih puteva, osteoartritisa, nekih tumora...


Do sada se smatralo da su poremecaji ishrane iskljucivo posledica poremecenog odnosa izmedju unete i potrosene energije, medjutim skorasnja istrazivanja ukazuju na znacajan uticaj genetskog statusa, psihickog stanja i ponasanja.
Na genetiku za sada nemozemo uticati ali na ponasanje mozemo. Navike  odnosno ponasanje u vezi ishrane, vrste namirnica koje se pretezno koriste, nacin na koji se hrana priprema, broj i obim obroka u mnogome zavise od nacionalne pripadnosti i socio-ekonomskog statusa, pola, godina, fizickih mogucnosti osoba koje pripremaju hranu...

Danas postoje razni nacini tretmana i prevencije poremecaja ishrane.
Trziste je preplavljeno raznim lekovima za mrsavljenje ili dobijanje na tezini, dijetama koje garantuju gubitak od 7 do 10kg za nedelju dana, koje propagiraju minimalan unos ili ugljenih hidrata ili masti, zatim raznim hirurskim mogucnostima. U toku je vise studija koje ispituju uticaj tih dijeta na smanjenje tezine i na zdravlje. Rezultati su pokazali da na gubitak tezine uticu priblizno isto medjutim ne i na odrzavanje zeljene tezine. Takodje su pokazale da restrikcija unosa iskljucivo jedne grupe namirnica, ugljenih hidrata ili masti, a favorizovanje druge grupe dugorocno moze da dovede do ozbiljnog poremecaja metabolizma a samim tim i zdravlja.

Ishrana treba da je adekvatna – izbalansirana u pogledu energije i u odnosu na grupu namirnica, optimalna ishrana treba da obezbedi unos nutrijenata neophodan za odrzavanje organizma, obnovu tkiva i rast. Da sadrzi namirnice iz svih grupa u preporucenom odnosu i da se vise bazira na vocu i povrcu. Ako je moguce da bude prilagodjena pojedincu, njegovim potrebama, nacinu zivota i mogucnostima, da sadrzi sve namirnice u umerenim kolicinama.





Stepen uhranjenosti se klasifikuje preko BMIa (body mass index):


BMI =TM (kg)
         TV (m2)


KLASIFIKACIJA                        BMI
 
Pothranjenost                          <18,5
 
Normalan raspon                  18,5 - 24,9
 
Predgojaznost                       25,0 - 29,9
 
Gojaznost Ist                        30,0 - 34,9
 
Gojaznost Iist                        35,0 - 39,9
 
Gojaznost IIIst                         >40,0
 



___________________________________________________________________________________________


Autor teksta: Dr Tanja Mladenovic, nutricionista
« Poslednja izmena: Januar 18, 2007, 04:48:27 posle podne Tanja »